Monday, 15 April 2013

Frågor & svar från Aktia

Vi har till allas stora glädje fått svar från Aktia gällande deras verksamhet, strategi, och dylikt. Frågor & svar enligt följande:


- Vi har hört att Aktias mål är att år 2015 vara Finlands bästa bank på service; hurdana åtgärder och hurdan strategi har ni för att genomföra målet?


  *   Vi har ett proaktiv sätt att arbeta gentemot våra kunder
  *   Vår focus är att ha en vältränad, effektiv och spänstig organisation som arbetar på kundens villkor med ett personligt och modern sätt
  *   vi fastställer varje år mätare för att följa upp hur bra vi är på kundservice
  *   även externa/objektiva mätningar används i kombination med egna mätare/kundförfrågningar för att få en helhetsbild
  *   Mätarna baserar sig på: aktivitet gentemot kunder, tillgänglighet då kunden behöver få tag på oss, smidighet och enkelhet i att sköta sina ärenden, vår sakkunnighet att kunna betjäna kunderna i alla deras utmaningar/frågor samt trevlighet (det är roligt att vara i kontakt med oss).

- Har Aktia planerat att göra eller håller Aktia på att göra en "bank-app" till smarttelefoner? Hur kommer den att verkställas och vilka tjänster kommer den att innehålla?

  *   ingen bank-app lanseras för olika platformer som går att ladda ner t.ex på Appstore
  *   istället lanseras en mobil browsing-version av nätbanken i början av hösten 2013 som innehåller de mest väsentliga tjänsterna man som kund behöver (betala räkningar, se saldo, bekräfta betalningar/e-fakturor, se förfallande betalningar)

- Vilken är Er viktigaste målgrupp/kundsegment inom private-banking?

  *   Inom privatkundssegmentet är våra viktigaste kunder förmögna och/eller höginkomsstagare, familjebyggare och unga kunder med bra potential (utbildning, yrke...).
  *   För dessa erbjuder vi olika kundförmåner och -erbjudanden såsom Aktia Premium.
  *   Private Banking är vår avdelning/kontor för våra mest förmögna privatkunder

- Vad upplever Aktia själv att är dess starka sidor som en bank i Finland och vilka kunde utvecklas?

  *   Styrkor: tvåspråkighet, lokal närvaro där vi känner kunderna personligen, inhemsk och självständig retailbank med lojala ägare, konkurrenskraftiga tjänster/priser och kunderbjudande
  *   Utvecklingsområden: kännedom på finska marknaden, nivån på kundservice, moderna och smartare system t.ex. mobila tjänster och tjänster i telefon/nätet, större möjligheter online, attraktivitet som arbetsgivare

- Hurdan skolning har Aktia för arbetstagarna och hur ofta håller Aktia skolningar?

  *   Arbetstagarna utbildas enligt ett schema årligen med information kring produkter, försäljning, aktuella förändringar i lagstiftning/marknaden, kundförmåner, ledarskap.
  *   Totalt ordnas årligen tiotals utbildningar både fysiskt på plats, via telefonkonferenser och genom e-learning
  *   Alla nya aktianer har ett eget introduktionsprogram

- Mikael L

No comments:

Post a Comment