Vi har till allas stora glädje fått svar från Aktia gällande deras verksamhet, strategi, och dylikt. Frågor & svar enligt följande:
- Vi har hört att Aktias mål är att år 2015 vara Finlands bästa bank på service; hurdana åtgärder och hurdan strategi har ni för att genomföra målet?
* Vi har ett proaktiv sätt att arbeta gentemot våra kunder
* Vår focus är att ha en vältränad, effektiv och spänstig organisation som arbetar på kundens villkor med ett personligt och modern sätt
* vi fastställer varje år mätare för att följa upp hur bra vi är på kundservice
* även externa/objektiva mätningar används i kombination med egna mätare/kundförfrågningar för att få en helhetsbild
* Mätarna baserar sig på: aktivitet gentemot kunder, tillgänglighet då kunden behöver få tag på oss, smidighet och enkelhet i att sköta sina ärenden, vår sakkunnighet att kunna betjäna kunderna i alla deras utmaningar/frågor samt trevlighet (det är roligt att vara i kontakt med oss).
- Har Aktia planerat att göra eller håller Aktia på att göra en "bank-app" till smarttelefoner? Hur kommer den att verkställas och vilka tjänster kommer den att innehålla?
* ingen bank-app lanseras för olika platformer som går att ladda ner t.ex på Appstore
* istället lanseras en mobil browsing-version av nätbanken i början av hösten 2013 som innehåller de mest väsentliga tjänsterna man som kund behöver (betala räkningar, se saldo, bekräfta betalningar/e-fakturor, se förfallande betalningar)
- Vilken är Er viktigaste målgrupp/kundsegment inom private-banking?
* Inom privatkundssegmentet är våra viktigaste kunder förmögna och/eller höginkomsstagare, familjebyggare och unga kunder med bra potential (utbildning, yrke...).
* För dessa erbjuder vi olika kundförmåner och -erbjudanden såsom Aktia Premium.
* Private Banking är vår avdelning/kontor för våra mest förmögna privatkunder
- Vad upplever Aktia själv att är dess starka sidor som en bank i Finland och vilka kunde utvecklas?
* Styrkor: tvåspråkighet, lokal närvaro där vi känner kunderna personligen, inhemsk och självständig retailbank med lojala ägare, konkurrenskraftiga tjänster/priser och kunderbjudande
* Utvecklingsområden: kännedom på finska marknaden, nivån på kundservice, moderna och smartare system t.ex. mobila tjänster och tjänster i telefon/nätet, större möjligheter online, attraktivitet som arbetsgivare
- Hurdan skolning har Aktia för arbetstagarna och hur ofta håller Aktia skolningar?
* Arbetstagarna utbildas enligt ett schema årligen med information kring produkter, försäljning, aktuella förändringar i lagstiftning/marknaden, kundförmåner, ledarskap.
* Totalt ordnas årligen tiotals utbildningar både fysiskt på plats, via telefonkonferenser och genom e-learning
* Alla nya aktianer har ett eget introduktionsprogram
- Mikael L
No comments:
Post a Comment